Bilka skruer op for ny satsning
Hvis man skal trække kunder til et stort Bilka-varehus, kræver det, at man nytænker den måde, som hypermarkeder hidtil har præsenteret sig selv på.
Derfor skruer Bilka nu op for en halvandet år gammel satsning på boligtilbehør og indretning. Det sker med konceptet ’Bilka Trend’, som består af fire årlige interiørkollektioner.
Den første kollektion kom i butikkerne i marts sidste år. To nye er på vej, og ifølge Anne Refslund, senior brand manager i Bilka, bliver de ikke de sidste.
- Som hypermarked er man nødt til at iscenesætte sine varer, så kunderne bliver inspireret og får en oplevelse. Det er grundtanken bag Bilka Trend, siger hun til RetailNews.
Blander varerne
Tidligere var de enkelte varegrupper i Bilkas varehuse opdelt i hver deres afdeling. Men med Bilka Trend mikses forskellige varegrupper, fordi de enkelte produkter i kollektionerne præsenteres ét sted – uagtet om det er en lampe eller et vægtæppe.
- Ikea er dygtig til det og har arbejdet med det i mange år. Det har en effekt, når man sætter tingene sammen og gør noget ekstra ud af det. Så ja, vi blander varerne mere, end vi har gjort tidligere, siger Anne Refslund.
Flere steder rundt om i Europa er de såkaldte hypermarkeder under pres. For at forny sig og trække nye kunder til har Bilka, der er ejet af Salling Group, introduceret en række tiltag.
Heriblandt BilkaToGo, hvor man kan bestille sine varer online og få dem afleveret direkte i bagagerummet i drive-in ved den nærmeste Bilka.
- Vi kigger hele tiden på, hvordan vi kan fremtidssikre vores butikker. Det er en evig udfordring. Vi skal hele tiden forny os, så kunderne har lyst til at vælge os, og det oplever vi også, at de gør, siger Anne Refslund.
Bilka åbnede sit første varehus herhjemme i 1970 i Aarhus-forstaden Tilst. I dag omfatter Bilka-kæden 18 varehuse og et A-Z varehus.